niedziela, 7 stycznia 2018

Pacanów

Początek roku spędziłam w Busku Zdroju skąd robiłam wypady i wraz z Ulubionym zwiedzałam okolicę. Pewnego dnia zawitaliśmy do Pacanowa, w którym jest Europejskie Centrum Bajki. 

Wszystkie mądre polskie kozy, -
By je zliczyć nie mam siły!
Na naradę się zebrały
I rzecz taką uchwaliły:

"W sławnym mieście Pacanowie,
Tacy sprytni są kowale,
Że umieją podkuć kozy,
By chodziły w pełnej chwale.

Przeto koza albo kozioł,
Jakaś bardzo mądra głowa,
Aby podkuć się na próbę,
Musi pójść do Pacanowa.

A gdy wróci ten wędrowiec,
Już podkuty, ale zdrowy,
Wszystkie kozy się dowiedzą,
Czy to dobrze mieć podkowy."

"Kto ten dzielny? Kto się zgłasza?"
"Ja!" - zakrzyknął w głos koziołek.
Miał maleńką, piękną bródkę,
A wołano nań: Matołek.

Czule żegnał go ród kozi,
Mama i sędziwy tata,
A Matołek wziął tobołek

I wędruje na skraj świata.























Bazylika świętego Marcina – rzymskokatolicki kościół parafialny należący do dekanatu stopnickiego diecezji kieleckiej. Jest to świątynia w zrębie gotycka z XIII wieku, po zniszczeniu podczas najazdu szwedzkiego w 1657 roku odbudowana w stylu barokowym, przebudowana w XVII-XIX wieku, od strony południowej przylega późnorenesansowa kaplica Pana Jezusa z barokowym ołtarzem pochodząca z 1633 roku. Kościół jest Sanktuarium Jezusa Konającego. 14 listopada 2008 roku papież Benedykt XVI nadał kościołowi tytuł bazyliki mniejszej.